poniedziałek, 17 lutego 2014

12 domowych zastosowań octu

Ocet to jedna z tych rzeczy, które są stale obecne w niemal każdym domu. Ja kupuję go hurtem po kilka butelek, tam gdzie akurat jest najtaniej. Nie przywiązuję się do marek - każdy, który jest najtańszy, jest też najlepszy. Ocet się nie psuje, generalnie jest tani i ma wiele fantastycznych zastosowań. Gotowanie to tylko wierzchołek góry lodowej. Z resztą do gotowania jest tak dużo wspaniałych, delikatnych w smaku odmian octu, że ten zwykły spirytusowy nie wydaje się szczególnie atrakcyjny. Za to w kwestii sprzątania, czyszczenia i odkażania nie ma sobie równych. Dzisiaj 12 rożnych sposobów na jego wykorzystanie. Lecimy!



1. Odplamiacz. Chyba najlepiej działa na plamy z owoców, co jak pamiętam było dość ważne przy praniu niemowlęcych ubrań.Przed praniem wetrzyj kilka kropi w plamę, której trudno się pozbyć.

2. Usuwa osady z kamienia w czajniku. Wlej około pół butelki octu i uzupełnij wodą do linii osadu. Zagotuj. Jeśli osad zszedł, to wylej wodę i dokładnie wypłucz. Dla pewności możesz zagotować jeszcze raz cały czajnik z czystą woda i wylać ją. Następna woda będzie nadawała się do picia na 100%. Jeśli po jednym gotowaniu część osadu jest nadal tam gdzie była, to pozwól wodzie ostygnąć i potem zagotuj jeszcze raz.
Tylko się nie pomyl i nie dodaj tej wody do jedzenia lub picia! Ocet nie zrobi Wam krzywdy, ale smaczny nie jest! Ja kiedyś (przez nieuwagę) dodałam taką octową wodę do gulaszu i podlałam nią kwiatek. Gulasz poszedł do kosza po pierwszym kęsie (mina mojego męża bezcenna), a kwiatek podążył za nim kilka tygodni później.


3. Czyści od środka ekspres do kawy. Z siłą wodospadu. Niedługo zrobię o tym osobny wpis.

4. Ułatwia ręczne mycie bardzo tłustych i zapieczonych garnków. Dodaj spory chlust do zlewu z ciepłą wodą z płynem i namocz w tym garnek czy naczynie do zapiekania. Cały tłuszcz i brud zejdą o wiele szybciej.

5. Przetyka rury, ale tylko w parze z soda oczyszczoną. Wlej do odpływu szklankę octu z rozpuszczoną w niej torebką sody oczyszczonej (uwaga! będzie się bardzo pienić) i zostaw na kwadrans.Spłucz naprawdę gorącą,wręcz gotująca się wodą.

6. Czyści i odkaża blaty kuchenne oraz podłogi ceramiczne i kamienne. Rozcieńcz ocet wodą i wycieraj jak zwykle. Ja wylewam trochę octu prosto na zmywak - tak jest najprościej.

7. Dezynfekuje lodówkę. Roztworem wody i octu (np 1:1) umyj całe wnętrze lodówki: wszystkie półki, szuflady i ścianki, a będziesz mieć pewność, że trzymasz żywność w czystym miejscu.

8. Zmiękcza tkaniny, więc może być używany w zastępstwie płynów do płukania. Wlewam do dozownika tyle octu ile maksymalnie mogłaby wlać płynu (w mojej pralce ten poziom jest zaznaczony, to około pół szklanki). Kiedy pranie wyschnie, nie czuć żadnego podejrzanego zapachu.

9. Czyści pralkę i zmywarkę ze złogów kamienia i resztek jedzenia. Dwie szklanki octu + zwykły cykl na wyższej temperaturze = czysta pralka i zmywarka. Tylko nie wkładaj w tym czasie do środka ubrań ani naczyń!

10. Zastępuje nabłyszczacz. Jeśli używasz zmywarki nie wydawaj pieniędzy na nabłyszczacz.  Zamiast tego do dozownika nalej zwykłego octu. Wykona całą pracę równie dobrze, a kosztuje mniej i na pewno jest mniej szkodliwy dla zdrowia.

11. Odrdzewia. Jeśli chcesz wyrzucić coś co zardzewiało najpierw namocz to na kilka, kilkanaście godzin w nierozcieńczonym occie. Powinno pomóc.

12. Usuwa to co lepkie. Często przetarcie ścierką zamoczoną w occie pomaga usunąć klejące resztki po etykiecie czy naklejce.




PODPIS











12 komentarzy:

  1. 8, 9, 10, 12 - nie wiedziałam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O, a ja się dziś zastanawiałam, czym wyczyścić czajnik elektryczny

    Pzry okazji dzięki za info na FB o przecenach w Jackpocie, kupiłam sobie swietną kiecę za ponad 1/4 ceny (przeceniona z jakiejś kosmicznej, jak to u nich). Niestety sporo już przebrane (szkoda, ze nie noszę rozmiaru 32, bo bym się obkupiła;)), ale zostało trocę ajnych rzeczy i czewkam na jeszcze większe obniżki (bo 270 z 500+ to i tak sporo...)

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. dzięki- cenne info.
    Ja do czajnika używam jednak kwasku cytrynowego- torebka do max. ilosci wody, zagotować i po kamieniu ani śladu- a nie ma tego zapachu :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. To ja dodam 13-te zastosowanie octu w użytku domowym hihi rewelacyjnie dziala na wlosy i skórę glowy. Dzięki plukance octowej pozegnalam się z rozdwajajacymi się koncowkami. Niestety gorzej z zapachem, ale tu zadziała pachnaca odzywka.

    OdpowiedzUsuń
  5. Hej! Dorzucę również inf., iż świetnie czyści mikrofalę. Ja biorę 1/2 szkl. octu i 1/2 szkl. wody. Podgrzewam na najwyższej mocy ok. 1,5 min. Tłuszcz i wszelkie zabrudzenia usuwane są jak ta lala. Pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
  6. Hm..to ja dodam,że w całej rodzinie jestem znana z eksperymentów z octem i faktu,że zwyczajnie bywa że "śmierdzi" nim u mnie:D Ja tam robię swoje,a co najlepsze- Ci krytykanci sami sięgają po ocet u siebie w domach!:D

    Ostatnie sukcesy z octem:
    - odkamienione szyby pod prysznicem po jednym przetarciu (nie żartuję!) nierozcieńczonym octem. Po przeprowadzce do nowego mieszkania usłyszalam od wlascicielki,że kabina niestety jest "zapuszczona". Ha! NO MORE!

    - MEGA przypalony garnek jest jak nowy dzięki grubej warstwie sody, polanej octem. Zabieg powtórzyłam kilka razy i troszkę pomogłam trąc drewnianą szpatułką.

    - ocalony tapczan!! Córka zostawiła niezamknięty cienkopis na kanapie. Materiał wchłonął tusz i zrobiła się ok.10cm duża granatowa plama. Pomógł LAKIER DO WŁOSÓW, SODA I OCET- w takiej właśnie kolejności. Najpierw pryskałam lakierem do wł i przykładałam waciki kosmetyczne,wchłaniające tusz,potem soda i na to ocet- wieelka piana unosiła ten tusz do góry i znow waciki. Potem znow lakier i tak w kółko. Po godzinie walki nie ma śladu!!!!!!!!!!!! Żałuję ze nie mam zdjęć przed i po.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dodaj jeszcze,że octem myję płytę ceramiczną do gotowania. Działanie jest takie, jak drogich środków specjalnie do tego przeznaczonych, a cena nieporównywalna.

    OdpowiedzUsuń
  8. "Soda oczyszczona. 500 praktycznych zastosowań" Polecam tę książkę!:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam pytanie....bo czysci sie octem zmywarke I napisalas zeby nie wkladac wtedy naczyn, a potem zeby uzyc octu do naczyn do nablyszczania....
    Chodzi o ilosc octu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Octu do nabłyszczania naczyń w zmywarce używam w każdym cyklu mycia, tzn wlewam do dozownika na nabłyszczacz zawsze kiedy zapali się właściwa kontrolka.

      Jeśli chcesz od środka wyczyścić pralkę lub zmywarkę, to zamiast specjalistycznych środków możesz użyć do tego właśnie octu. Nie wkładaj w tym czasie do niej ubrań/naczyń żeby nie ograniczać działania octu.

      Pozdrawiam,
      Anna

      Usuń
    2. Ale jak aplikijesz ten ocet. Bo te kupne preparaty są w takich specjalnych które uwalniają się w trakcie cyklu zmywarki.

      Usuń
  10. Dziękuję Ci za ten blog :) Własnie czegoś potrzebowałam , prostych , tanich, nieszkodliwych dla zdrowia sposobów na sprzątanie domu. :)

    OdpowiedzUsuń

Bardzo się cieszę, że chcesz podzielić się ze mną swoimi wrażeniami i przemyśleniami. Uprzejme, zachęcające i dodające odwagi słowa zawsze są publikowane. Z niecierpliwością czekam na Twój komentarz.